آیا راکوتان یا آکوتان در درمان جوش مؤثر است؟

اگر با جوش صورت و آکنه دست و پنجه نرم می کنید، احتمالاً تاکنون درمان ها و داروهای زیاد و متنوعی را امتحان کرده اید. اما اگر هنوز هم جواب نگرفته اید، پیشنهاد می کنیم قرص راکوتان برای جوش را هم امتحان کنید. 

راه‌های درمان جوش و داروهای ضد آکنه زیادی وجود دارد، مانند ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و تغییر روتین مراقبت از پوست و غیره، اما استفاده از داروهای ضد جوش نیز جزو موثرترین راه های درمان آکنه محسوب می شوند. یکی از این داروها، قرص راکوتان است که یکی از معدود درمان‌های خوراکی ثابت شده بالینی برای آکنه محسوب می شود. در ادامه ضمن معرفی این قرص ضد جوش، شما را با نحوه مصرف و سایر اطلاعات مرتبط با آن آشنا می کنیم؛ پس این مطلب را از دست ندهید.

قرص راکوتان چیست؟

آکنه یک عارضه پوستی واقعاً شایع است که باعث ایجاد پوست چرب و لکه‌ روی پوست و به خصوص در سراسر صورت، سینه و کمر می ‌شود. برای افراد مبتلا به آکنه شدید، یکی از گزینه های درمانی ایزوترتینوئین است که اغلب با نام تجاری راکوتان تجویز می شود. قرص راکوتان برای جوش به شکل کپسول است و برای یک یا دو بار در روز، به طور معمول برای یک دوره چهار تا شش ماهه تجویز می شود.

اگرچه روآکوتان می تواند در پیشگیری از علائم آکنه واقعاً مؤثر باشد، اما این قرص ضد جوش با عوارض جانبی قابل توجهی همراه است و فقط باید تحت نظارت یک پزشک مصرف شود. آکوتان نوعی ویتامین A است و مقدار چربی آزاد شده توسط غدد چربی در پوست را کاهش می دهد و به پوست کمک می کند تا سریعتر خود را بازیابی کند. این قرص اغلب برای درمان آکنه ندولار شدید که به درمان های دیگر از جمله آنتی بیوتیک ها پاسخ نداده است، استفاده می شود.

تاثیر آکوتان یا رآکوتان درمان جوش

آکوتان یا همان ایزوترتینوئین اولین بار در سال 1928 توسط FDA ( سازمان غذا و دارو آمریکا ) مجوز گرفت که جهت درمان آکنه های شدید استفاده شود.جالب است بدانید که تا به امروز هیچ داروی دیگری تا این میزان اثربخشی بر روی جوش جای شدید و کیستیک نداشته است .معروف ترین برند ایزوترتینوئین در میان مردم راکوتان Roaccutane از کمپانی Roche سوییس است.

کمپانی های دارویی مختلفی این دارو را تولید کرده اند از جمله

Accutane و Absorica و Zenatane

که ساخت کشور آمریکا هستند و

Isotronin

‎ساخت کشور هند هست

و بسیاری برندهای دیگر که البته در کشور ایران هم این دارو ساخته شده و از کیفیت و اثربخشی بسیار خوبی برخوردار است به نام Normskin

داروی ایزوترتینوئین تقریبن بر روی تمام عوامل بوجود آورنده جوش تاثیر دارد و باعث کاهش سبوم (چربی) پوست می شود.

تاثیر رآکوتان درمان جوشدوز مصرف شده رآکوتان درمان جوش بر چه اساسی انتخاب می شود؟

دوز مصرف شده برای راکوتان در هر شخص متفاوت است و مصرف خودسرانه آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اصولا پزشک بر اساس شرایط جسمانی بیمار و همچنین نوع آکنه دوز مصرف دارو را تعیین می کند .در صورت فراموش کردن دارو بعد از صرف غذا به هیچ عنوان دو قرص را با هم استفاده نکنید.

تهیه این دارو تنها با نسخه امکان پذیر است و پزشک شما حتما در طول درمان از شما می خواهد برای چکاپ در زمان های مشخص مراجعه نمایید.

در صورت داشتن هر گونه علائم سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه مصرف راکوتان

قرص راکوتان برای جوش را باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی بروشور قرص و نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را به دقت بخوانید. نحوه مصرف راکوتان  به این صور است که هر نسخه از آن باید ظرف 7 روز از تاریخی که توسط پزشک شما نوشته شده است، پر شود. شما بیش از یک دوره 30 روزه آکوتان در یک زمان نباید مصرف کنید و در صورتی که نیاز به ادامه مصرف باشد باید پزشک شما آن را برایتان تجویز کنید.

همیشه آکوتان را با یک لیوان پر آب مصرف و از جویدن یا مکیدن کپسول خودداری کنید و آن را کامل قورت دهید. از این دارو برای تمام مدت زمان تجویز شده استفاده کنید. لازم به ذکر است که  آکنه شما ممکن است در ابتدا بدتر به نظر برسد، اما پس از آن باید شروع به بهبود کند. فراموش نکنید که برای مصرف این قرص ضد جوش ممکن است نیاز به آزمایش خون داشته باشید و همچنین قرص را بعد از صرف غذا میل کنید.

اگر مصرف راکوتان را فراموش کنید، چه باید کرد؟

اگر مصرف قرص راکوتان برای جوش را فراموش کردید، به محض یادآوری آنها را مصرف کنید، مگر اینکه زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی خود را در زمان معمول مصرف کنید. هرگز 2 دوز را به طور همزمان مصرف نکنید تا دوز فراموش شده را جبران کنید و به هیچ عنوان برای جبران نوبت فراموش شده دوز اضافی مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد قرص راکوتان برای جوش

برای میزان مصرف قرص راکوتان برای جوش تمام دستورالعمل هایی که پزشک یا داروساز به شما داده است را به دقت دنبال کنید زیرا ممکن است با اطلاعات موجود در این بروشور متفاوت باشند. پزشک شما با توجه به ویژگی های پوست و شدت و نوع جوش های شما  به شما خواهد گفت که روزانه چند کپسول رواکوتان مصرف کنید. در واقع دوز مصرف راکوتان با توجه به نیازهای فردی و وزن بدن شما محاسبه  شده و این دوز ممکن است در طول درمان تنظیم شود.

فراموش نکنید که اگر بیش از حد راکوتان مصرف کنید، ممکن است دچار علائم مصرف بیش از حد شامل سردرد گذرا، استفراغ، گرگرفتگی صورت، لب های قرمز و ترک خورده، دل درد، سرگیجه و راه رفتن ناپایدار شوید.

نکاتی در مورد قبل از شروع درمان با راکوتان

پیش از مصرف قرص راکوتان برای جوش باید نکاتی را رعایت کنید. این قرص می تواند باعث سقط جنین، زایمان زودرس، نقایص شدید مادرزادی یا مرگ نوزاد شود بنابراین مصرف این دارو را در زمان لقاح یا در دوران بارداری ممنوع است. همچنین قبل از شروع مصرف آکوتان، بلافاصله پس از مصرف آخرین دوز و دوباره 30 روز بعد، باید 2 تست بارداری منفی داشته باشید. 

توجه کنید که اگر به ایزوترتینوئین حساسیت دارید، نباید از راکوتان استفاده کنید. برای اطمینان از بی خطر بودن آکوتان برای شما، موارد زیر را قبل از مصرف این قرص به پزشک خود اطلاع دهید:

  • افسردگی یا بیماری روانی
  • آسم
  • بیماری کبد
  • دیابت
  • بیماری قلبی یا کلسترول بالا
  • پوکی استخوان یا تراکم استخوان کم
  • اختلال خوردن مانند بی اشتهایی
  • حساسیت غذایی یا دارویی
  • اختلال روده مانند بیماری التهابی روده یا کولیت اولسراتیو

 نکات مهم حین مصرف قرص راکوتان برای جوش

رعایت نکات لازم برای مصرف قرص راکوتان برای جوش، می تواند اثربخشی این دارو را افزایش داده و از بروز برخی از عوارض جانبی آن جلوگیری کند. برخی از نکات مهم که حین مصرف قرص راکوتان باید رعایت شود، به شرح زیر است:

  • کپسول ها را باید به طور کامل با یک لیوان آب یا شیر بلعید.
  • کپسول ها را باز نکنید و از مصرف کپسول های آسیب دیده خودداری کنید.
  • روآکوتان ممکن است یک یا دو بار در روز مصرف شود و همیشه باید با غذا مصرف شود.
  • بیماران زن باید قبل از شروع درمان روآکوتان تا روز دوم یا سوم دوره قاعدگی طبیعی بعدی صبر کنند.
  • مکمل ویتامین یا مواد معدنی حاوی ویتامین A را مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.
  • هنگام مصرف ایزوترتینوئین و حداقل 30 روز پس از قطع مصرف، خون اهدا نکنید. 
  • در حین مصرف آکوتان و حداقل 6 ماه پس از آخرین دوز مصرفی، از موم‌ برای حذف مو استفاده نکنید و از درمان‌های درم ابریژن یا لیزر پوست خودداری کنید. 
  • ایزوترتینوئین می تواند باعث آفتاب سوختگی شما شود، بنابراین از نور خورشید یا سولاریوم خودداری کنید. زمانی که در خارج از منزل هستید از کرم ضد آفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید.
  • تا زمانی که بدانید این دارو چه تأثیری بر شما خواهد داشت از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید. 

نکات مهم در مورد رآکوتان درمان جوش

  • بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنید.
  • دارو باید در ساعت مشخص و به میزان تعیین شده مصرف شود.
  • این دارو برای استفاده شخصی شما و بر اساس نیاز شما مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین داروی خود را به شخص دیگری ندهید.
  • تمام علائم خود را به پزشک اطلاع دهید.
  • این دارو باید با غذا اسنفاده شود.
  • دارو در یخچال نگهداری شود و از نور خورشید دور نگه دارید.
  • در طول دوره با این دارو پیشگیری از بارداری بسیار اهمیت دارد بهتر از از دو روش پیشگیری از بارداری ستفاده شود
  • تا یک ماه بعد از استفاده از راکوتان از اهدای خود جلوگیری نمایید.
  • تا شش ماه بعد از مصرف دارو اپلاسیون انجام ندهید.
  • نیم ساعت قبل از خارج شدن از منزل ضد افتاب با spf حداقل ۵۰ استفاده کنید.
  • استفاده از لیزر، میکرونیدلینگ، ،پیلینگ شیمیایی،اراف فرکشنال در طول دروان مصرف دارو امکان پذیر نمی باشد.و حداقل دو ماه از قطع دارو باید سپری شده باشد تا بتوانید از این روش ها استفاده کنید
  • تزریق بوتاکس و ژل در طول مصرف دارو مشکلی ندارد و می توانید انجام دهید.
برای دریافت مشاوره از کلینیک موگه با ما می توانید تماس حاصل نمایید .
نوبت دهی آنلاین
مشاوره آنلاین پوست
همچنین برای مشاهده نمونه کار ها پیج اینستاگرام کلینیک موگه را دنبال کنید .

در صورت داشتن هر کدام از شرایط زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • دیابت
  • بیماری کبد
  • بیماری قلبی
  • افسردگی
  • حساسیت به هر نوع دارو

بیماری که بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر بگذارد، مانند HIV، ایدز، آرتریت روماتوئید (RA)، پسوریازیس یا بیماری پیوند در مقابل میزبان

در صورت مصرف هر کدام از دارو های زیر به پزشک خود اطلاع دهید:
هر دارویی (شامل داروهای خریداری شده بدون نسخه مانند آسپرین)
ویتامین ها به ویژه ویتامین A
مواد معدنی
مکمل های گیاهی

در صورت مصرف در دوران بارداری ممکن است دچار نقص شدید هنگام تولد، سقط جنین، جنین مرده و … شوید. بنابراین پیشگیری از بارداری در هنگام مصرف دارو از اهمیت بالایی برخوردار است.و توصیه به استفاده از دو روش پیشگیری از بارداری به صورت همزمان است.تا چهار ماه بعد از قطع دارو نباید باردار شوید.

عوارض مصرف آکوتان که طبیعی هست و نیاز به قطع دارو ندارد

اصولا تجربه یک یا چند مورد از موارد زیر در هنگام مصرف ایزوترتینوئین طبیعی است:

  • خشکی پوست، لب های ترک خورده
  • خون دماغ
  • چشمان خشک و برانگیخته
  • دهان خشک

این عارضه کوتاه مدت است و بعد از قطع دارو این موارد نیز از بین خواهد رفت. در این دوره می توانید از مرطوب کننده لب و اشک مصنوعی استفاده کنید.

آیا ایزوترتینوئین من را درمان می کند؟

اصولا استفاده از راکوتان برای درمان آکنه و جوش های شدید ،جوش چرکی و جوش کیستیک بسیار مناسب است. این مورد در بسیاری از افراد نتیجه خیلی خوبی به همراه دارد.

مصرف ایزوترتینوئین چه مدت طول می کشد؟

با توجه به شرایط شما پزشک معمولا بین 4 تا 5 ماه مصرف دارو را برای شما در نظر می گیرد. این درمان می تواند کوتاه تر ویا طولانی تر نیز باشد.

🗝 توجه داشته باید که در ابتدای شروع درمان ممکن است جوش زدن شما شعله ور شود که این واکنش موقت است و بعد از یک ماه بسیار کم خواهد شد و نباید دارو را قطع کرد.گاهی قرص پردنیزولون برای کنترل کردن این عارضه همراه با شروع دارو تجویز می شود

آیا در استفاده از ایزوترتینوئین احتیاط لازم است؟

قبل از شروع دارو پزشک آزمایشاتی برای شما درخواست می کند مانند آنزیم های کبدی و سطح چربی خون،اگر ازمایشات شما نرمال باشد بدون نگرانی دارو را شروع می کنید و هر سه ماه یک بار طبق برنامه درمانی که پزشک داده است مراجعه و آزمایشات درخواستی را مجدد انجام می دهید.وقتی کامل تحت نظارت پزشک باشید این دارو عوارض جدی در پی ندارد و به محض بالا رفتن آنزیم های کبد پزشک دارو را قطع می کند و عوارض برگشت پذیر استتاثیر آکوتان یا رآکوتان درمان جوش

آیا استفاده از رآکوتان درمان جوش باعث ریزش مو می شود؟

یکی از نگرانی های عمده در رابطه با مصرف راکوتان ریزش مو می باشد. احتمالا با مصرف این دارو کمی ریزش مو برای شما رخ دهد. اما این ریزش مو با قطع دارو از بین می روند و نیاز به نگرانی نیست. علت ایجاد ریزش مو خشک شدن پوست در طول دوره مصرف می باشد.

آیا مصرف ایزوترتینوئین بینایی من را تغییر خواهد داد؟
گاهی برای برخی افراد ممکن است مشکلات اندکی ایجاد کند. که در بیشتر موارد آن به دلیل خشکی چشم است و می توانید از قطره چشمی اشک مصنوعی استفاده کنید.در برخی موارد نیز ممکن است شاهد قرمزی،به عنوان عوارض جانبی احتمالی آن باشیم که اثری موقتی است.و جای نگرانی دارد

آیا می توانید در طول درمان آکوتان از نوشیدنی های الکل دار استفاده کنیم؟

نوشیدنی های الکل دار در طول دوره درمان توصیه نمی شود . ترکیب نوشیدنی های الکل دار با داروی راکوتان می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد

در مدت مصرف دارو می توان اهدای خون داشت؟

تا دو ماه بعد از قطع دارو نباید خون اهدا شود

نکات مهم:

جملات “از بین رفتن کبد با این دارو،”بهبودی پوست به ازای از دست دادن کبد”،با کبد خدا حافظی کنید”
جملات اغراق شده ای است که باعث می شود شما از ادامه درمان خودداری کنید.اگر تحت نظارت پزشک دارو را استفاده کنید و ازمایشاتی که برایتان نوشته می شود را طبق برنامه پزشک انجام دهید اتفاق ناخوشایندی در انتظار شما نخواهد بود و به محض به وجود آمدن هر گونه مشکلی در ابتدای آن دارو قطع خواهد شد.داروی بسیار مفیدی است به شرط این که تحت نظارت پزشک استفاده شود

تفاوت قرص راکوتان و اوراتان

قرص راکوتان برای جوش توسط بسیاری از پزشکان پوست و مو برای افرادی تجویز می شود که از جوش و آکنه روی پوست صورت خود ناراضی هستند. این قرص با نام های تجاری مختلفی تولید می شود که برخی از آن ها شامل روآکوتان، نورم‌اسکین، آ-کنوترن ,دکوتان اوراتان و غیره می شود. اما دو دو قرص پرطرفدار و نام آشنا در بین این اسامی، قرص راکوتان و اوراتان است. اما این دو چه تفاوتی با هم دارند؟

در حقیقت فرمول ساخت این دو قرص یکسان است و تنها تفاوت راکوتان و اوراتان مربوط به نحوه ساخت آن ها می شود. این تفاوت در نحوه ساخت باعث می شود که در برخی معیار های کیفی با هم تفاوت داشته باشند مانند نیمه عمر و یا پایایی دارو رسانی سلولی. البته لازم به ذکر است که برخی از افراد در موارد نادر ممکن است به هرکدام از این دو برند راکوتان حساسیت داشته بشند که در این صورت با مشورت پزشک خود می توانند برند دیگری را مصرف کنند.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد بخصوص نوجوانان از جوش های روی صورت خود ناراضی هستند و به دنبال راهی برای درمان و از بین بردن آکنه صورت می گردند. درمان های زیادی برای از بین بردن جوش صورت وجود دارد و یکی از آن ها مصرف قرص راکوتان برای جوش است. این قرص مشتق شده از ویتامین A و جزء همان خانواده رتینول است و تنها توسط متخصصین پوست قابل تجویز است. در موارد شدید آکنه زمانی که درمان های دیگر از جمله رتینوئیدهای موضعی، آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی و مواردی مانند قرص های ضد بارداری ناموفق بوده اند، استفاده می شود. در مورد نحوه مصرف و نکاتی که حین مصرف این قرص ضد جوش باید رعایت شود صحبت کردیم. اگر شما نیز تجربه ای پیرامون مصرف این قرص دارید می توانید آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

سایر مطالب موگه کلینیک

درمان جای جوش میکرونیدلینگ
تزریق ژل لب سابسیژن
لیفت صورت تزریق ژل زیر چشم

سؤالات متداول تأثیر آکوتان یا رآکوتان درمان جوش

دوز دارو بر اساس شرایط جسمانی فرد، وزن، نوع پوست و نوع آکنه تعیین می‌شود.

مدت زمان استفاده به شدت آکنه و پاسخ بدن فرد به دارو بستگی دارد اما معمولا این دارو را برای 4 تا 6 و گاها با دوز کم برای یک سال  تجویز می‌کنند.

خیر. این دارو را تنها با نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد.

این قرص را باید بعد از غذا با یک لیوان آب مصرف کنید.

بله، آکوتان در برخی موارد می‌تواند منجر به افسردگی شود. اگر در حین مصرف رواکوتان تغییرات خلقی را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در این حالت باید قرص را فوراً مصرف کنید. مگر این که نوبت مصرف قرص بعدی رسیده باشد.

خیر. به هیچ وجه دو قرص را هم‌زمان مصرف نکنید.

سردرد موقتی، استفراغ، گرگرفتگی صورت، قرمز شدن و ترک خوردن لب‌ها، دل درد، سرگیجه و اختلال در راه رفتن.

خیر. علاوه بر این، باید پس از سی روز از مصرف آخرین دوز، دو تست بارداری منفی داشته باشید.

سقط جنین، زایمان زودرس، نقایص شدید مادرزادی یا مرگ نوزاد

خیر. تا یک ماه پس از استفاده از این قرص نباید خون اهدا کنید.

این دارو می‌تواند آکنه را در درازمدت تسکین بخشد، اما این مشکل را برای همیشه درمان نمی‌کند. ممکن است برخی از افراد در طول زندگی خود نیاز به چندین دوره مصرف آکوتان داشته باشند.

Prev post
بعدی post

5 نظرات

  1. Avatar
    حفیظ
    اردیبهشت 13, 1402 - 11:43 ب.ظ

    سلام اغایی دکتر من بیست هشت سالمه ونه سال است که جوش میزنم شدید هفت سال دکتر رفتم دکتر قرص راکوتان تجویز کرد خوب شدم بعد از دوسال دوباره جوش میزنم شدید والان دوباره رفتم دکتر دکتر اینبار ایزو ترتئین تجویز کرده ومن باشگاه بدنسازی ام میروم ومکمل هم استفاده میکنم آیا مکمل پروتئین استفاده کنم ویا خیر ممنون

    • Avatar
      دکتر خاک سفیدی
      اردیبهشت 19, 1402 - 0:24 ق.ظ

      سلام وقت بخیر
      ایزوترتینویین همان آکوتان هست.بله می توانید استفاده کنید اگر مکمل های بدنسازی فقط پروتیین و مشتقات آن هست موردی ندارد

  2. Avatar
    مژگان حیدری
    مهر 11, 1402 - 3:54 ب.ظ

    سلام،من به تجویز پزشک باید راکوتان به صورت یک روز در میون یه دونه بخورم.میخاستم بدونم مصرف ۱_سرم موضعی حاوی نیاسینامید، ۲-سرم ویتامین سی و ۳_سرم هیالورونیک اسید، کدومشون مجاز هست و کدوم غیر مجاز همراه راکوتان

  3. Avatar
    ندا
    آذر 8, 1402 - 7:19 ب.ظ

    سلام وقت بخیر من توده ای چربی داخل سینه ام دارم و اینکه متاسفانه صورتم جوش فراوانی میزند استفاده از قرص آوران عارضه ای برای من ایجاد میکند یا خیر؟

  4. Avatar
    ندا
    آذر 8, 1402 - 7:21 ب.ظ

    سلام وقت بخیر من نده ای چربی داخل سینه ام دارم و متاسفانه جوش فراوانی بصورتم زده استفاده از قرص اوراتان عارضه ای برای من ایجاد میکند یاخیر؟؟🧐

ارسال نظر