برای رفع ترک شکم بعد از بارداری چه کنیم؟

ایجاد ترک روی پوست شکم بعد از بارداری یک از مشکلات رایجیه که زنان باهاش مواجه میشن. در دوران بارداری به دلیل افزایش حجمی که شکم پیدا می‌کنه پوست شکم هم سعی می‌کنه هم‌زمان با اون توسعه پیدا کنه. به دلیل فشارهایی که در این دوره به پوست شکم وارد میشه ظاهر پوست آسیب می‌بینه؛ به طوری که زنان پس از زایمان با ترک‌ها و افتادگی‌های روی شکم مواجه می‌شن. رفع ترک شکم بعد از بارداری یکی از دغدغه‌های مهمیه که اغلب خانم‌ها باهاش روبرو هستن. خوشبختانه راه‌حل‌های زیبایی برای رفع این مشکل وجود داره که به خوبی می‌تونن ظاهر پوست شما رو به حالت طبیعی برگردونن. اگه می‌خوای با این راه‌حل‌ها آشنا بشی ادامه مقاله ما را از دست نده.

علت ترک روی شکم در بارداری

به طور طبیعی مادران باردار برای سلامتی نوزاد و بارداری راحتی نگران هستن. زمانی که بارداری به سه ماهه دوم می‌رسه، این نگرانی‌ها تا حدودی کاهش پیدا می‌کنه و مسائل زیبایی مهمتر میشه. مهمترین مسئله بدون شک ترک‌های شکمی هستن که در دوران بارداری ایجاد میشه. بارداری می‌تونه باعث ایجاد برخی تغییرات پوستی بشه که بیشتر آن‌ها به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق میفته. مهمترین عامل تعیین کننده در ایجاد ترک‌های پوستی ژنتیک شماست. این اتفاق در زنان سیاه‌پوست کمتر رخ میده؛ در حالی که تقریبا 9۰ تا 75 درصد زنان سفیدپوست این مشکل را تجربه می‌کنن. به عبارت دیگه، اگر در مادر یا خواهد شما این ترک‌ها به وجود اومده باشد احتمالا شما نیز به دلیل شباهت ژنتیکی این مشکل را تجربه می‌کنین.

به غیر از ژنتیک، یکی دیگه از عوامل ایجاد ترک‌های پوستی افزایش وزن ناگهانیه. رشد سریع شکم می‌تونه باعث کشیدگی پوست و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست بشه که منجر به ایجاد ترک می‌شه. به طور کلی میشه گفت ترک شکم بعد از بارداری به علل زیر اتفاق می‌افته:

  • سابقه خانوادگی و استعداد ژنتیکی در بروز علائم کششی مهم هستن. اگر مادر یا خواهران شما این عارضه رو تجربه کرده باشن، به احتمال زیاد شما هم ترک‌های شکم بعد از بارداری را تجربه می‌کنین.
  • اگر در حاملگی‌های قبلی دچار ترک‌های پوستی شدین، این احتمال وجود داره که در این بارداری هم رخ بده. رنگ ترک‌های قبلی ممکنه به طور موقت تیره بشه.
  • افزایش وزن ناگهانی دلیل دیگه ایجاد ترک پوستیه که هنگام بارداری رخ میده.
  • وضعیت تغذیه هم بر ایجاد ترک موثره. به یاد داشته باشین زنانی که مایعات کافی می‌نوشن و رژیم غذایی متعادلی دارن، علائم کشش کمتر و خفیف‌تری دارن.

علت ترک روی شکم در بارداری

رفع ترک شکم بعد از بارداری

 این سوالی ست که بسیاری از مادرها براشون بعد از تولد نوزاد پیش میاد. با افزایش وزن در دوران بارداری پوست به تدریج کشیده میشه و این کشیدگی پوست به مدت طولانی برای نه ماه باقی می مونه.این کشیدگی باعث میشه پروتیین هایی مثل کلاژن و الاستین پوست که مسئول سفتی پوست هستن تخریب بشن و یا دچار آسیب بشن.معمولن بعد از زایمان با کاهش وزن اگر مادر به وزن ایده آل خودش هم حتا برسه باز پوست شکم حالت چروک خوردگی و جمع شدگی خودش رو داره و این به این خاطره که الاستین آسیب خورده  دیگه نمی تونه حالت کشتسانی خوبی به پوست شکم بده.

در بعضی موارد روش های پیشگیرانه ممکنه کمی کننده باشن،مثل مرطوب و چرب نگه داشتن پوست شکم از قبل و در حین دوران بارداری با مرطوب کننده ها روغن های مختلف.درصد موثر بودنش خیلی مشخص نیست اما اگر پوست چروک بشه معمولن برگشت دائمی نداره.

درمان های خانگی که در اینترنت زیاد دیده میشه معمولن کمک کننده نیستن،ماسک خاک رس،عسل،انواع و اقسام روغن های گیاهی و حیوانی،گلاب و…

پیشگیری از ترک های دوران بارداری

قبل از بارداری می تونین وضعیت کلاژن سازی و الاستین پوست خودتون رو بهتر کنین که در حین بارداری کمتر آسیب ببینن.چه طوری؟

دریافت مناسب دوز مناسب ویتامین c.

۶۰ میلی گرم روزانه

داشتن فعالیت فیزیکی مناسب و تقویت عضلات شکم

پرهیز از افزایش وزن و کاهش وزن های شدید و سریع

دریافت پروتیین به مقدار کافی و به صورت روزانه.این تب گیاه خوار شدن آخر بیچاره مون می کنه .

دریافت اسید های چرب امگا3،ماهی های پرچرب بخورین

روزانه ۷ تا ۸ لیوان آب بنوشین

حالا این کارها رو هم بکنین واقعن تضمینی نیست که شکمتون بعد از بارداری دچار چروکیدگی نشه، اما احتمال اینکه که خیلی بدقیافه نشه زیاده.

 رفع ترک شکم بعد از زایمان

درمان خانگی برای رفع ترک روی شکم در بارداری

روش‌های درمان خانگی برای درمان یا دست‌کم کاهش ترک‌های پوستی وجود داره که خودتون می‌تونین انجام بدین. بعضی از فراورده‌های گیاهی می‌تونن نقش مهمی در کاهش این ترک‌ها داشته باشن که در ادامه معرفی میشن.

1) آلوئه ورا

می‌تونید هنگام استفاده از این محصول در درمان ترک‌ها، آلوئه ورا رو با غذاهای غنی از ویتامین E ترکیب کنین تا اثر آلوئه ورا که جوان کننده پوسته و رطوبت بالایی فراهم می‌کنه رو افزایش بدید. آلوئه ورا یک محلول گیاهی بسیار موثر در رفع ترک شکم بعد از بارداری و جلوگیری از ایجاد ترک‌های جدید هست. باید به طور منظم از این محلول استفاده کنین و حداقل دو بار در هفته اون رو روی پوست شکم بمالید.

2) سیب زمینی

سیب زمینی منبع غنی از مواد معدنیه؛ شما می‌تونید ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست رو از سیب زمینی به دست بیارید. سیب زمینی‌های برش داده شده رو دو بار در هفته روی پوست خود بمالید تا اثر این درمان کم‌کم مشخص بشه.

3) بذر کتان و ماست

دانه کتان آسیاب شده رو با مقداری ماست مخلوط کنین و با ماساژ روی ترک‌ها بمالید. بذر کتان یکی از قوی‌ترین منابع کلاژن گیاهی و کاملا بی‌خطره که میشه ازش در درمان ترک‌های پوستی استفاده کرد. علاوه بر این، می‌تونید دانه کتان رو به رژیم غذایی خود اضافه کنی

۴) روغن کرچک

این روغن محبوب‌ترین روغن طبیعیه که در برابر علائم کشش پوست استفاده میشه. پس از ماساژ طولانی مدت با روغن کرچک بر روی ناحیه ترک خورده، یک پارچه گرم روی محل ترک قرار بدین.

درمان خانگی برای رفع ترک روی شکم در بارداری

۵) روغن بادام شیرین

یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌ها در مراقبت از پوست روغن بادام شیرینه. این فراورده یکی از موثرترین روغن‌های طبیعی در درمان ترک‌های پوستیه که می‌تونید بعد از حمام روی پوست گرم و مرطوب خود بمالید تا تاثیرش بیشتر بشه.

۶) ورزش

چیزی که برای رفع ترک شکم بعد از بارداری نیاز داریم سفت شدن پوسته. ورزش می‌تونه به سفت شدن پوست کمک کنه. فعال شدن سیستم گردش خون به معنای فعال شدن تمام مکانیسم‌های بازسازی بدنه. ورزش برای سفت شدن پوست ضروریه و طبیعی‌ترین روشیه که می‌تونید استفاده کنین.

۷) برس خشک و ماساژ

سنت قدیمی اسکراب و برس پوستی خشک دوباره برای اصلاح پوست محبوب شده است. برس زدن خشک گردش خون و سیستم لنفاوی رو فعال می‌کنه و توانایی خود نوسازی پوست رو افزایش میده. شما می‌تونید با ترکیب برس خشک و اسکراب با روغن‌های طبیعی به نتایج بسیار موثرتری برسین.

درمان‌های پزشکی برای رفع ترک روی شکم در بارداری

لیزر

امروزه لیزر یکی از موثرترین راه حل‌ها در درمان ترک‌هاست. لیزر با انتقال انرژی به لایه‌های زیرین پوست باعث گرم شدن یبافت‌های پوست میشه.. این گرما مکانیسم‌های ترمیمی پوست رو فعال می‌کنه. در روزهای اول بعد از لیزر ممکنه اثرات قرمزی و التهاب روی پوست شما به وجود بیاد؛ اما به تدریج تولید کلاژن و الاستین در پوست فعال میشه و ظاهر پوست بهبود پیدا می‌کنه.

میکرونیدلینگ

این روش نسبت به لیزر برای رفع ترک شکم بعد از بارداری جدیدتر و موثرتره. به علاوه که برای انواع پوست‌ها قابل استفاده است. این روش با ایجاد هزاران سوراخ خیلی ریز روی پوست شما باعث می‌کنه که فرایند ترمیم پوست شما تحریک بشه و در بازسازی مجدد ترک ها کاهش پیدا کنن. ممکنه برای درمان کامل به چند جلسه نیاز داشته باشین.

مزوتراپی

مزوتراپی یکی از کم تهاجم‌ترین روش‌های درمان ترک‌های پوستیه که مورد استفاده قرار می‌گیره. مزوتراپی در واقع رسوندن مواد مغری لازم به پوست برای ترمیم خودشه. این کار با تزریق ویتامین‌ها و فیبرهای لازم به پوست انجام میشه. با تزریق مواد مغذی پوست شما می‌تونه میزان کلاژن و الاستین بیشتری در اختیار بافت‌های ترمیم کننده قرار بده. تجربه نشون داده این روش تاثیر خیلی خوبی بر جوانسازی و اصلاح عیوب پوست داره.

مزوتراپی برای درمان ترک پوستی

راه حال های چروک شدن و جمع شدگی پوست بعد از بارداری چیه؟

اول از همه باید این واقعیت رو بپذیرین که پوست شکم ممکنه هیچ وقت برنگرده به حالت اولش

کاهش وزن بعد از بارداریتون خیلی سریع نباشه

-لوس بازی رو بزارین کنار و ورزش رو از همون هفته های اول بعد از زایمان شروع کنین . « اگر شما مشکل خاصی بعد از زایمان نداشتین. از پزشک متخصص زنان تون سوال کنین»

با لیزرهای جوانسازی،میکرونیدلینگ،مزوتراپی می تونید تا حدی وضعیت اون ناحیه رو به لحاظ ظاهری بهتر کنین،مخصوصن استریا ها-ترک های پوستی ظاهرشون بهتر میشه- توجه داشته باشین که مشکلات صددرصد از بین نمیرن،فقط بهتر میشن .حالا اگر ژنتیک خوبی داشته باشین که خب خیلی بهتر میشن،خوش به حالتون .

در آخر هم اگر میزان افتادگی و شلی پوستتون خیلی زیاد بود. می تونین به همکارهای جراح و جراح پلاستیک مراجعه کنین و ابدومینوپلاستی کامل یا مینی انجام بدین. البته قبلش خودتون رو برای یک اسکار بزرگ زیر شکم از پهلوی راست تا پهلوی چپ -همون شرق تا غرب- آماده کنین .

گرچه اسکارش رو میشه با میکرونیدلینگ و لیزر یه کم بهترش کرد.

کلام آخر

بهتره قبل از بارداری عکس های شکم های بعد از زایمان رو یک بار با همسرتون نگاه کنین. هم خودتون و همسرتون رو با واقعیت ها روبرو کنین.بعد هم به اون فرشته کوچولویی که به دنیا اوردین و دیگه نمی تونین بدونش زندگی کنین فکر کنین ؛متوجه میشین که ارزشش رو داشته.

برای دریافت مشاوره از کلینیک موگه با شماره 02126653759 می توانید تماس حاصل نمایید .

نوبت دهی آنلاین

همچنین برای مشاهده نمونه کار ها پیج اینستاگرام کلینیک موگه را دنبال کنید .

افزایش وزن ناگهانی هنگام بارداری که باعث میشه پوست شکم شما کشیده بشه علت این عارضه هست. اما ژنتیک شما نقش خیلی مهمی در باقی موندن این ترک‌ها داره. اگه تغذیه خوبی داشته باشید هم میزان ترک‌هایی که ایجاد میشه کمتره.

شما می‌تونید از بعضی روش‌های خانگی برای کاهش ترک‌ها استفاده کنین. مثلا استفاده از ژل آلوئه ورا، برش سیب زمینی، روغن بادام شیرین و ورزش منظم خیلی تاثیرگذاره. نوشیدن آب زیاد هم در شادابی و سلامت پوست شما نقش مهمی داره. علاوه بر روش‌های خانگی استفاده از ترمیم‌های پزشکی نیز می‌تونه بسیار کارآمد باشه.

ممکنه با توجه به ویژگی‌های پوست شما بهترین روش قدری متفاوت باشه. اما در مجموع روش میکرونیدلینگ به دلیل تاثیر زیاد و سازگاری با انواع پوست توصیه میشه.

رژیم غذایی تاثیر زیادی روی سلامت و تازگی پوست داره. با داشتن یک رژیم غذایی کافی می‌تونید از بسیاری از مشکلات پوستی پیشگیری کنید. با این حال اصلاح تغذیه تا حدودی برای درمان معایب پوست هم مفیده. آب کافی بنوشین و از منابع پروتئینی و ویتامینی به اندازه نیاز مصرف کنین.

Prev post
بعدی post

ارسال نظر